یکشنبه ۱۳۹۵/۰۳/۱۶

سرپرست گروه دامپزشکي دهکده طبيعت بوستان ملي بارجين قزوين:

گروه دامپزشکي در دهکده طبيعت بوستان ملي باراجين قزوين تشکيل شد

وحيد کشاورز، سرپرست گروه دامپزشکي دهکده طبيعت بوستان ملي بارجين قزوين گفت: از اوايل سال 95 با توجه به لزوم ارائه خدمات بهداشتي و دامپزشکي در بخش هاي مختلف دهکده نسبت به تشکيل گروه دامپزشکي در دهکده طبيعت،با همکاري اداره کل دامپزشکي استان اقدام شد.

به گزارش روابط عمومي دهکده طبيعت بوستان ملي باراجين قزوين؛ از اوايل سال 95 با توجه به لزوم ارائه خدمات بهداشتي و دامپزشکي در بخش هاي مختلف دهکده نسبت به تشکيل گروه دامپزشکي در دهکده طبيعت،با همکاري اداره کل دامپزشکي استان اقدام شد تا همه خدمات دامپزشکي تحت نظارت اين گروه صورت گيرد؛ در اين رابطه گفتگويي با دکتر وحيد کشاورز، سرپرست گروه دامپزشکي، ترتيب داده‌ايم که در ادامه مي‌خوانيد:

*خدمات بهداشتي در دهکده طبيعت چگونه است؟

اکنون خدمات دامپزشکي در دهکده از طريق گروه دامپزشکي دهکده ارائه مي شود و همه برنامه هاي دهکده پس از مشورت و اخذ نظر کارشناسان هر بخش و تأييد کميته کارشناسي گروه صورت مي گيرد؛ با توجه به برنامه ريزي بعمل آمده هر دو هفته نسبت به تشکيل جلسه گروه و بررسي وضعيت بهداشتي دهکده اقدام مي شود. اين جلسات علاوه بر جلسات  سرپرستان قسمت هاي مختلف دهکده است که بصورت هفتگي با حضور مديريت دهکده و مسئول گروه دامپزشکي برگزار مي‌گردد.

*هدف از تشکيل گروه دامپزشکي در دهکده به چه منظور بوده است؟

با توجه به تنوع دام هاي نگهداري شده در دهکده و ارزش اقتصادي اين دام‌ها که از نظر نژاد و ژنتيک از دام‌هاي با ارزش و در مواردي کمياب محسوب مي شوند لازم ديده شد که از توان چندين کارشناس و متخصص در اين زمينه استفاده  شود که بر همين اساس اکنون 4 نفر دامپزشک عمومي و متخصص، دو نفر کارشناس دامپزشکي و دو نفر کارشناس شيلات با گروه دامپزشکي همکاري دارند تا به بخش هاي مختف دهکده سرويس دهي شود.

ضمناً با توجه به مصوبه گروه در همه بخش ها از کارشناسان عضو گروه دامپزشکي بعنوان سرپرست استفاده مي گردد؛ امري که سبب شده تا کليه اقدامات تحت نظارت گروه دامپزشکي صورت گيرد.

*اکنون چه خدماتي از طريق گروه دامپزشکي  دهکده ارائه مي‌شود؟

همه خدمات بهداشتي و دامپزشکي همانند بهداشت جايگاه، مايه کوبي، مبارزه با انگل هاي خارجي و داخلي، بهداشت تغذيه دام‌ها و پيگيري درمان بيماري‌ها و ارائه نظارت کارشناسي در رابطه با اصلاح ساختار بهداشتي محل نگهداري دام‌ها از طريق گروه دامپزشکي دهکده انجام مي گيرد و در صورت نياز به ارائه خدمات بيشتر از نظرات  متخصصين مرتبط  که بعنوان مشاور  با دهکده همکاري دارند نيز استفاده مي شوند.

*نحوه همکاري گروه دامپزشکي دهکده با اداره کل دامپزشکي استان چگونه است؟

با توجه به هماهنگي فيما بين اداره کل دامپزشکي استان و شهرداري قزوين، همه خدمات بهداشتي و پيشگيري دهکده با همکاري و نظارت کارشناسي اداره کل دامپزشکي استان صورت مي گيرد و در اين زمينه همکاري کامل در ارائه خدمات بهداشتي و پيشگيري با اداره کل دامپزشکي استان قزوين وجود دارد و عمده خدمات دامپزشکي با نظارت کارشناسان اداره کل دامپزشکي استان انجام مي گيرد.

*عمده موارد بيماري مشاهده  در بين دام هاي دهکده چه نوع بيماري هايي است؟

با توجه به ايجاد بستر مناسب بهداشتي و پيگيري بموقع در انجام مايه کوبي دام‌ها و همکاري بسيار مطلوب مديريت دهکده در ارائه خدمات بهداشتي، تاکنون مورد بيماري حادي در مزرعه مشاهده نشده است؛ هرچند حجم بالاي تردد بازديد کنندگان از دهکده« که از بين اقشار مختلف  هستند» مي‌تواند يک تهديد جدي در بروز بيماري در مزرعه باشد. البته مديريت دهکده با توجه به اين موضوع  با پيش بيني شرايط بهداشتي قرنطينه از جمله ضدعفوني روزانه و هفتگي قسمت هاي مختلف نگهداري دام اين تهديد را کاهش داده است.

پايان پيام

 

 

 

 

تصاویر مرتبط