شنبه ۱۳۹۵/۰۳/۱۵

توسط سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛

کارگاه پيشگيري از سوانح و حوادث در کودکان در محله امامزاده حسين (ع) برگزار شد

کارگاه آموزشي پيشگيري از سوانح و حوادث در کودکان با همکاري مرکز بهداشت شهيد بلنديان و سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين در محله امامزاده حسين (ع) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين،لاهيجي،کارشناس برنامه کودکان مرکز بهداشت شهيد بلنديان شهرستان قزوين در اين کارگاه آموزشي گفت:کودکان از آسيب پذيرترين افراد در برابر حوادث هستند.

عذرا نژاد باقر لاهيجي با بيان اين مطلب که پيشگيري از وقوع حادثه در کودکان مستلزم رعايت نکات ايمني است،افزود:با توجه به اينکه اين خطرات در کودکان، در هر دوره سني متفاوت مي‌باشد.، مهمترين و بهترين روش پيشگيري، آموزش خود آنها براي دوري از خطرات است. اما در کنار آن ضروري است والدين و کليه مراقبين کودک با خطرات احتمالي که کودکان را تهديد مي‌کنند آشنا بوده و راههاي مقابله با آنها را فراگيرند.

وي اظهار کرد: اندکي سهل انگاري وکم توجهي والدين مي تواند زمينه ساز صدمات جبران ناپذير در زندگي فرزندانشان شود. مهمترين عامل بروز حوادث، حس کنجکاوي وعدم درک آنان از موقعيت هاي خطرناک است که والدين مي توانند با اندکي دقت و صرف وقت از بروز آنها جلوگيري نمايند.چرا که کودکان به طور ذاتي کنجکاو هستند، در محيط خانه هم احتمال خطراتي نظير سيم هاي برق،  تيغ، درهاي شيشه اي، پنجره هاي باز، حمام، وان و استخر وجود دارد،

لاهيجي تصريح کرد:سوانح و حوادث را از مهمترين علل اصلي معلوليت و مرگ در کودکان بالاي يکسال ذکر کرد و گفت:بيشترين ميزان مرگ و مير کودکان ناشي از حوادث غيرترافيکي مربوط به غرق شدگي، بسته شدن راه هاي تنفسي با مواد جامد و نيمه جامد، سوختن با مواد داغ و شعله، مسموميت هاي اتفاقي با مواد و داروها، سقوط از ارتفاع و خفگي هستند.

لاهيجي براي جلوگيري از خفگي در شيرخواران به مادران توصيه کرد از خوابانيدن کودک بر روي شکم خودداري کنند، از قنداق کردن شيرخوار جلوگيري نمايند و مادر در حين شيردهي کاملا هوشيار باشد زيرا خواب آلودگي مادر در زمان شيردهي مي تواند منجربه بستن شدن راه هاي تنفسي شيرخوار و خفگي وي گردد.

وي افزود:بهتر است حمل و نقل کودک با وسيله نقليه ايمن در بغل مراقبين باشد و مسايل ايمني از قبيل بستن کمربند ايمني و پوشش مناسب رعايت شود،همچنين صندلي عقب اتومبيل ايمن ترين محل براي کودکان در هنگام رانندگي است و از صندلي مخصوص کودک در اتومبيل استفاده گردد.

لاهيجي توصيه کرد:درب کابينت و کمد توسط کودک قابل باز کردن نباشد و  مواد شيميايي نظير شوينده، پاک کننده ، سموم و داروها  دور از دسترس کودکتان قرار گيرد و  مواد سمي ( نفت يا مواد شوينده ) را در ظرف مخصوص ريخته و دور از دسترس کودکان قرار داده شود.

 

 

تصاویر مرتبط