شنبه ۱۳۹۵/۰۳/۱۵

با همکاري شهرداري و مرکز بهداشت بلنديان قزوين؛

همايش مديريت خطر بلايا و دخانيات ويژه داوطلبان سلامت در قزوين برگزار شد

به مناسبت هفته بدون دخانيات،همايش کاهش خطر بلايا و همچنين اثرات مخرب دخانيات بر سلامت با همکاري سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري و مرکز بهداشت شهيد بلنديان قزوين با حضور 200 نفر از داوطلبان سلامت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين،دکتر بهزاد نجف پور، مسئول بيماري هاي رفتاري مرکز بهداشت شهيد بلنديان قزوين در اين همايش گفت:استعمال دخانيات شايع ترين عامل قابل پيشگيري مرگ و ناتواني و از علل اصلي مرگ در دنيا است

نجف پور افزود: اکنون استعمال دخانيات مسئول يک مورد از هر10  مورد مرگ افراد بزرگسال است و سالانه حدود شش ميليون مرگ در اثر مصرف دخانيات در سراسر جهان رخ مي دهد و اگر روند کنوني مصرف دخانيات ادامه يابد، تعداد مرگ هاي ناشي از مصرف دخانيات در سال 2020 به هشت ميليون نفر در سال خواهد رسيد.

وي اظهار کرد: سيگار در کشورهاي صنعتي مسئول 90 درصد سرطان ريه در مردان، 70 درصد سرطان ريه در زنان، 56 تا 80 درصد کل بيماريهاي تنفسي و 22 درصد بيماريهاي قلبي و عروقي است براساس برآورد سازمان جهاني بهداشت، در کشور ما سالانه 36 هزار مرگ بعلت بيماري هاي وابسته به دخانيات روي مي دهد و در صورت تداوم روند جاري، در 20 سال آينده اين ميزان به 200 هزار مرگ در سال افزايش خواهد يافت.

کارشناس مسئول بيماريهاي رفتاري مرکز بهداشت افزود: خطرناک ترين ماده شيميائي موجود در دود سيگار قطران است قطران شناخته شده ترين ماده سرطانزاي موجود در جهان است و عامل اصلي ايجاد سرطان ريه و بسياري از بيماري هاي ريوي در سيگاري ها همين ماده است قطران موجب فلج مژک هاي تنفسي در راههاي هوايي مي شود و به اين ترتيب مانع پاکسازي ريه از سموم و ناخالصي ها و آلودگي‌هاي موجود در دود سيگار و هواي استنشاقي مي شود.

وي اضافه کرد: خطر ايجاد سرطان ريه حدود 20 برابر در سيگاري‌ها بيشتر از غيرسيگاري ها است و اين خطر در خانم ها حدود 79 درصد و در آقايان 90 درصد است. خطر ايجاد سرطان ريه مستقيما با تعداد سيگارهاي کشيده شده در روز، مدت سيگار کشيدن و ميزان قطران و نيکوتين موجود در سيگارهاي مصرف شده ارتباط دارد تعدادکمي از بيماران با اين بيماري بيش از 5 سال پس از تشخيص زنده مي مانند.

حميد گلناري، کارشناس مديريت و کاهش خطر بلايا مرکز بهداشت شهيد بلنديان نيز در اين همايش با اشاره به راههاي کاهش و جلوگيري از بيماري و مرگ و مير در حوادث غير مترقبه و ارتقاء سطح ايمني در بلايا، به شناخت انواع مخاطرات موجود و برنامه ريزي براي کاهش اثرات و آسيب هاي آنها و کم کردن ريسک خطر بلايا پرداخت.

 

تصاویر مرتبط