3/5/2016

فرخ‌زاد،نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر قزوين:

برخي از اجراي پروژه‌ها در شهر قزوين مشکل مديريت دارند/اصلاحيه

علي فرخ‌زاد، نايب رئيس شوراي اسلامي شهر قزوين گفت: برخي از اجراي پروژه‌ها در شهر قزوين مشکل بودجه ندارند بلکه مشکل مديريت دارند و به راحتي جلوي اجراي برخي از پروژه‌ها گرفته مي‌شود.

 

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ فرخ‌زاد در نشست استاندار قزوين با شهردار و اعضاي شوراي شهر و مديران شهرداري قزوين به بودجه 442ميليارد توماني شهرداري قزوين در سال 94 که از اين ميزان 307ميليارد تومان بودجه عمراني بود، اشاره و بيان کرد: اين ميزان بودجه شهرداري قزوين در سال 94 بيشتر از بودجه عمراني 245ميليارد توماني دستگاه‌هاي دولتي استان قزوين است.

فرخ‌زاد اضافه کرد: با توجه به رکود اقتصادي، بودجه شهرداري قزوين در سال آينده 475ميليارد تومان است که 316ميليارد تومان آن عمراني مي‌باشد و اين ميزان اعتبار بدون در نظر گرفتن تخصيص اعتبارات است.

وي با اشاره به رکود صنعت ساختمان در کشور گفت: قابل تأمل است که اين رکود در استان قزوين بيشتر از ميانگين کشوري و همچنين بيشتر از ساير استان‌هاي ديگر مي‌باشد و اين موضوع بايد آسيب‌شناسي شود که چرا اين اتفاق در قزوين افتاده است.

فرخ‌زاد ادامه داد: در برخي از شهرها چون اصفهان، شيراز، زنجان، تبريز و مشهد، تسهيلات و حمايت‌هاي دولتي بيشتري به شهرداري‌ها مي‌شود.

عضو شوراي اسلامي شهر قزوين بيان کرد: اين تسهيلات و حمايت‌ها از شهرداري در ساير شهرها خيلي بيشتر از شهر قزوين است، حتي در اصفهان خيلي از اختيارات کميسيون ماده پنج به شهرداري تفويض شده است و خود شهرداري در اين رابطه تصميم‌گيري مي‌کند.

فرخ‌زاد افزود: در 9 سالي که بنده در کميسيون ماده پنج بودم حتي در موضوعات جزئي شهرداري وارد مي‌شد و وقت سيستم و انرژي شهرداري گرفته مي‌شد.

اين مقام مسئول بيان کرد: در نقاط شمالي شهر مانند شهرک کوثر که ساختمان‌ها 2 طبقه در پيلوت است مي‌توان مجوز 5 تا  6طبقه در پيلوت را صادر کرد اما اين اتفاق نمي‌افتد و هم در شمال و هم در جنوب محدوديت توسعه شهر وجود دارد.

فرخ‌زاد افزود: خيلي از بخش‌نامه‌ها سيستم حمايتي در استان داشتند اما در قزوين سرعت بسيار کند بوده است.

وي گفت: موضوع باغ ويلاها در خيلي از استان‌ها حل شده است اما در قزوين اين‌گونه نيست و نزديک به 900 فقره حکم قضايي براي تخريب ساخت‌وسازهاي غيرمجاز صادرشده که هر روز هم بيشتر مي‌شود و سرمايه‌هاي زيادي از مردم گرفته‌شده است، البته اين موضوع با حمايت‌هاي آقاي حبيبي معاون استاندار مدتي است بهتر شده اما حل نشده است.

نايب رئيس شوراي اسلامي شهر قزوين خطاب به استاندار قزوين خواستار تفويض اختيار و مساعدت به مجموعه مديريت شهري شد و افزود: شهرداري قزوين نمي‌تواند بدون حمايت کاري انجام دهد.

فرخ‌زاد بيان کرد: در اکثر شهرها پروژه‌هاي شهرداري متوقف‌شده است و فقط دارند خدمات اوليه به مردم ارائه مي‌کنند اما شهرداري قزوين در اين رکود پروژه‌هاي خوبي را در اجرا دارد و خواستار مساعدت و اعتماد بيشتر به مجموعه مديريت شهري هستيم.

وي افزود: در برخي از مواقع تعهداتي از سوي دولت توسط مديران ارشد استان داده مي‌شود که بر اساس آن شهرداري براي اجراي پروژه جلو رفته و کارکرده است و مردم هم انتظار پايان اجراي آن هستند اما تعهدات ايجادشده عملي نشده است.

فرخ‌زاد با ذکر مثال ادامه داد: شهرداري قزوين در کميسيون ماده پنج مطرح کرد تا پل خليج‌فارس را با هزينه بسيار کم روي راه‌آهن احداث کند اما اداره راه و شهرسازي تعهد کرد اين پروژه را با وسعت بيشتر اجرايي کند و هزينه کامل تملک و 50درصد از هزينه‌هاي اجرايي را پرداخت کند و هزينه اجراي اين پروژه با تعهدات ايجادشده از سوي اين اداره کل 2 و نيم برابر شد، اما هيچ يک از تعهدات اجرايي نشد درحالي‌که اصلاً وظيفه شهرداري نبود و به‌اجبار وارد اجراي اين پروژه شد.

وي ادامه داد: يا مانند پروژه کمربندي که نزديک به 200ميليارد تومان هزينه داشته است و روي دوش شهرداري قرار دارد يا پل امام رضا(ع) چون شهر قزوين کمربندي نداشت شهرداري وارد کار شد درحالي‌که اصلاً وظيفه شهرداري نبود ولي چون در سيستم دولتي اتفاقي نيفتاده، شهرداري به مجبور وارد اين کارشده است.

فرخ‌زاد بيان کرد: در اين شرايط اقتصادي نبايد از دولت براي حمايت‌هاي مالي زياد انتظار داشت اما بايد از برخي پتانسيل‌ها استفاده کرد.

وي ادامه داد: بارها با سازمان آموزش‌وپرورش جلسه گذاشته‌شده است تا از محوطه مدارسي مانند مدرسه قوام که در بافت مرکزي وجود دارد براي پارکينگ عمومي در زماني که دانش آموزان نيستند استفاده شود يا از فضاي 10هزار مترمربع منبع آب و يا فضاي سازمان بهزيستي که متعلق به خود مردم است استفاده شود اما عملي نشده است، پس مي‌توان مديريت بدون پول هم داشت.

وي ادامه داد: بسياري از هيئت‌هاي ورزشي درخواست حمايت‌هاي مالي دارند درحالي‌که پتانسيل‌هاي فراواني در اين زمينه وجود دارد، به‌طور مثال در ورزشگاه شهيد رجايي 200متر فضاي وجود دارد که روبروي آن واحدهاي تجاري قرار دارد که ارزش مالي دارند پس مي‌توان با تغيير کاربري اين فضا را هم به فضاهاي تجاري تغيير داد.

فرخ‌زاد بيان کرد: بسياري از شهروندان متقاضي آسفالت جاده‌ها هستند درحالي‌که 5 هزار تن قير درخواست و از طرف دولت تائيد شد اما نتوانستيم اين قير را تحويل بگيريم درحالي‌که شهرهاي ديگر مرحله دوم اين قير را هم دريافت کردند اما در قزوين اين ميزان قير به ارزش بودجه 10ميليارد تومان برگشت خورد.

وي اضافه کرد: درحالي‌که اصلاً جزو وظايف شهرداري نبود اما متعهد شد با تحويل 5 تن قير کارهاي آسفالت، پخش و همه اقدامات را در اين زمينه انجام دهد اما چون اداره کل راه و شهرسازي نتوانست به‌موقع عمل کند اين بودجه برگشت خورد و به همين سادگي نتوانستيم از ظرفيت‌ها استفاده کنيم درحالي‌که مي‌توانستيم تمام مشکلات اين زمينه را حل کنيم.

عضو شوراي اسلامي قزوين افزود: اين اقدام که نياز به بودجه نداشت بلکه بستگي به مديريت داشت که تحقق پيدا نکرد.

فرخ‌زاد بيان کرد: قول‌هاي فراواني از سوي استاندار سابق براي ساماندهي ورودي‌هاي شهر داده شد اما هيچ‌کدام عملي نشد و ساماندهي ورودي‌هاي شهر مشکل بودجه ندارد مشکل مديريتي وجود دارد.

وي افزود: خيابان شهيد انصاري شرقي واقعاً جاي تعجب دارد که در کميسيون ماده پنج اين پروژه تصويب شد و حتي شهرداري 80درصد کار تملک را انجام داد و نزديک به 25ميليارد تومان سرمايه هزينه شد اما به‌راحتي کار را متوقف کردند.

فرخ‌زاد خواستار حمايت از مجموعه مديريت شهري شد تا بتواند مشکلات و موانع کارهاي اجرايي پروژه‌ها را حل کند.

پايان پيام

 

 

    

related images