دوشنبه ۱۳۹۴/۱۲/۰۳

با مشارکت شهرداري و مرکز بهداشت شهيد بلنديان؛

همايش سبک زندگي ايراني – اسلامي ويژه داوطلبان سلامت قزوين برگزار شد

با مشارکت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري و مرکز بهداشت شهيد بلنديان قزوين؛ همايش سبک زندگي ايراني – اسلامي ويژه داوطلبان سلامت شهر قزوين در سالن آمفي تئاتر بانو حضرت زهرا (س) اين سازمان برگزارشد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛دکتر اميري مجد، عضو هيئت علمي و مديرگروه سلامت روان دانشگاه آزاد اسلامي قزوين گفت:مفهوم سبک زندگي متکي بر اين ايده است که افراد به طور معمول الگوي قابل تشخيصي از رفتار را در زندگي روزانه خود به نمايش مي گذارد.

دکتر مجتبي اميري مجد افزود:واژه سبک زندگي سالم ناشي از اين ايده است الگوي روزانه افراد مي تواند به عنوان سالم يا غيرسالم مورد داوري قرار گيرد.

وي اظهار کرد: زندگي سالم زندگي متعادلي است که در آن هر فرد به طور آگاهانه رفتارهاي سالم را انتخاب مي کند، البته مجموعه اين انتخاب ها متأثر از عوامل زيادي است.

به گفته اين روانشناس، قانع کردن مردم به اينکه سلامت يک ثروت است و ايجاد انگيزه براي زندگي سالم، فرآيند پيچيده اي است در واقع بايد ديد که براي ترغيب مردم در سالم زيستن و حفظ و ارتقاي سلامت چه بايد کرد.

اميري مجد اضافه کرد:کشورهاي توسعه يافته بر روي آموزش مديريت سبک زندگي و توانمندي سازي مردم سرمايه گذاري مي کنند، در کشورهاي در حال توسعه عوامل خطر را مديريت مي نمايند، در ايران بيشتر دنبال درمان بيماري ها هستيم که علت عدم آموزش سبک زندگي سالم است.

 

اين روانشناس خاطرنشان کرد:مهمترين موانع رعايت سبک زندگي سالم شامل نحوه تعريف و پذيرش مفهوم آن و نيز توان افراد به ويژه «اقشار با وضعيت اقتصادي و اجتماعي پايين» براي رعايت يک سبک زندگي سالم است.

وي اظهار کرد: سبک زندگي افراد محصول ترکيبي از انتخاب، نشانه ها و منابع در اختيار آنها مي باشد، شرايط زندگي با منابع، جريان زندگي با الگوي رفتاري، سبک زندگي با الگوي اداره زندگي و شانس هاي زندگي با احتمال تطابق ساختاري سبک زندگي و شرايط زندگي در ارتباط است.

اميري مجد خاطرنشان کرد: اکثر افراد جامعه منابع لازم را براي داشتن يک زندگي سالم را دارند، احساس رضايت بيشتر به داشته هاي ذهني ما مرتبط است نه امکانات بيروني.

وي در ادامه شيوه نادرست استفاده از موبايل و تبلت را سبکي از زندگي ناسالم عنوان کرد و گفت: بچه‌هاي امروزي ترجيح مي‌دهند بيشتر وقتشان را صرف بازي هاي رايانه اي، تبلت و موبايل نمايند و والدين خوشحال از اينکه فرزندشان در خانه در کنارشان ساکت و آرام در گوشه اي نشسته و به اصطلاح سرش در لاک خودش است.

اميري مجد افزود: البته جاي تعجب نيست؛ بچه‌هاي امروزي نمونه کوچک شده والدينشان هستند. متاسفانه امروزه افراد در ‌مهماني‌ها به جاي گپ زدن با حاضرا ن سرگرم تبلت يا موبايل هاي خودشان هستند.

به گفته وي يکي از رسالت هاي امروز رسانه ها نهادينه کردن فرهنگ درست استفاده کردن از تکنولوژي هاي روز نظير اينترنت، تبلت و موبايل است.، البته والدين مهمترين الگو براي فرزندانشان هستند، اين فرهنگ سازي بايد از خانواده ها شروع شود.

اميري مجد از بانوان حاضر در جلسه خواست تا در انتخاب نيازهاي خانواده شان به کارآمدي و سلامت آن توجه داشته باشند و ملاکشان زيبايي نباشد.

وي در ادامه در خصوص اهميت صله رحم و تاکيد دين اسلام بر آن مطالبي بيان کرد و گفت: دين اسلام دين مهرباني و محبت است و يکي از جلوه هاي اين مهرورزي، صله رحم و محبت نسبت به خويشاوندان است، اين در حالي است که امروز جايگاه رابطه با خويشان کمرنگ شده و تنها خود فرد است که اهميت دارد و اينچنين است که بسياري از بيماريهاي روحي گريبانگير انسان ها مي شود.

اين روانشناس، ارتباط رضايت‌بخش و يادآوري دوستان و خويشاوندان علاوه بر فوايد معنوي و روحاني، فوايد رواني بسياري دارد که از آن جمله‌ مي‌توان دستيابي به منبع حمايت اجتماعي،يادگيري مهارت‌هاي اجتماعي و پرداختن به ارتباطات مناسب،خودنظم‌دهي رفتارها در خلال ارتباط صحيح با ديگران است که مي توان با عمل به اين توصيه مؤکد اسلامي و در مسير سبک زندگي اسلامي بهره هايي براي زندگي دنيوي و اخروي برد.                          

 

 

تصاویر مرتبط