دوشنبه ۱۳۹۴/۱۲/۰۳

نصرتي، شهردار قزوين در گفت‌وگو با ايلنا خبر داد؛

راه‌اندازي دبيرخانه راه ابريشم در قزوين

lمسعود نصرتي، شهردار قزوين و رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي از راه‌اندازي دبيرخانه راه ابريشم در قزوين خبر داد.

مسعود نصرتي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا درباره حضور ايران در مجمع جهاني شهرهاي اسلامي با بيان اينکه در اين مجمع تلفيقي از دانشمندان علوم ديني، دانشمندان علوم شهري و مديران شهري و اجرايي را در کنار هم قرار داديم تا به محتوا و کالبد توامان بپردازيم، گفت: در سه سال به مسائل مرتبط با به‌روزترين موضوعات شهرها ورود کرديم که متولي آن سازمان ملل و UN-HABITAT (برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد) است.

وي ادامه داد: در اين مدت 3 اجلاس در سازمان ملل يکي در نيويورک و دو اجلاس نيز در شهر وين اتريش برگزار کرديم که در اين اجلاس‌ها، مجمع جهاني شهرهاي اسلامي مسئوليت ابتکار و شکوفايي شهرها را به‌طور مستقيم پذيرش کرده است.

معرفي شهرهاي ايران به جهان ضروري است

نصرتي با تأکيد بر اينکه مساله ابتکار عمل در شکوفايي شهرها مدنظر CPI قرار دارد، اظهار کرد: اين مساله از سال 2012 ملاک عمل سازمان ملل قرار گرفته است. برنامه ابتکار عمل شهرها 17 سرفصل و زيرشاخه دارد که تمامي آن‌ها در آموزه‌هاي ديني و احکام ما به‌ صورت قوي‌تر وجود دارد و در شهرها، آثار و بافت‌هاي تاريخي ما رعايت مي‌شده است که اين داشته‌هاي ما از سال 2012 جذاب‌ترين موضوع براي سازمان ملل در برنامه اسکان بشر بوده است.

رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي در خصوص آثار مثبت حضور ايران در اين مجمع گفت: معرفي شهرهاي ايران در عرصه بين‌المللي از ضروريات است، زيرا ايران بعد از انقلاب درست معرفي نشده و طي اجلاس‌ها و سفرها مشاهده کرديم آنچه از ايران به آن‌ها معرفي‌شده اصلاً يک تمدن و تاريخ با ارزش نيست.

وي با تأکيدبر اينکه مجمع جهاني شهرهاي اسلامي که مقر آن شهر قزوين است يک ظرفيت محسوب مي‌شود، ادامه داد: ارتباط‌گيري براي شهرهاي ايراني و 350 شهر که ارتباط مستقيم با ما دارند، دنبال مي‌شود.

نصرتي اظهار اميدواري کرد که پس از تحريم‌ها موفق شويم در عرصه بين‌المللي و از نگاه شهرها- نه از نگاه دولت‌ها و سياست کشورها- ايرانِ تأثيرگذار در موضوعات شهري را بدون ايجاد حساسيت به‌خوبي معرفي کنيم و با استفاده از جايگاهي که در مجمع داريم؛ بتوانيم سياست‌هاي ايراني و اسلامي در موضوع شهرها را انعکاس دهيم.

تبريز اطلس جهاني شهرهاي اسلامي را تدوين مي‌کند

شهردار قزوين با بيان اينکه از طرف سازمان ملل وظيفه داريم که به شهرهاي اسلامي بپردازيم، خاطرنشان کرد: دبيرخانه مجمع شهرهاي اسلامي با 8 وزارتخانه که مرتبط با حوزه شهري هستند تفاهم‌نامه دارد. همچنين کلان‌شهرها عضو مجمع شده‌اند و ما مي‌توانيم از به‌روزترين اطلاعات مرتبط با حوزه شهر و مديريت شهري که اين شهرها در اختيار دارند، استفاده کنيم.

 

نصرتي عنوان کرد: براي کلان‌شهرها دبيرخانه‌اي ايجادشده و تقسيم وظايف صورت گرفته و شهر تبريز نيز در حال تهيه اطلس جهاني شهرهاي اسلامي از طريق مجمع جهاني است.

وي با بيان اينکه طرح خانه‌هاي اسلامي و خانه‌هاي امن توسط کاشان در حال تهيه بوده، و جمع‌آوري بهترين تجربه‌ها و بهترين عملکردها از طريق لاهيجان در حال پيگيري است، اظهار کرد: 16 دبيرخانه براي موضوعات مختلف ايجادشده است همچنين براي کشورهاي ديگر نيز اين دبيرخانه‌ها تشکيل و يک کار بين‌المللي شاخص براي ايران و شهرهاي اسلامي در حال انجام است.

رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي با تأکيدبر ضرورت معرفي ايران و شهرهاي ايراني براي جذب گردشگر و سرمايه‌گذار خاطرنشان کرد: يکي از سياست‌هاي اقتصادي دولت عدم تکيه به نفت است. در سال 2016 موضوع گردشگري در اولويت قرار گرفت و مجمع در اين سرفصل به‌شدت مي‌تواند تأثيرگذار باشد.

وي با بيان اينکه مجمع در موضوعات محتوايي نيز ورود پيداکرده و در عرصه بين‌المللي کار خود را خوب و بااقتدار انجام داد، يادآور شد: از بهترين تجربه‌ها و بهترين عملکردها استفاده کرديم. براي ارتقا و ترويج نماز، فراخواني در عرصه بين‌المللي -با پررنگ کردن بخش ايراني-براي ارسال بهترين عملکردها و تجربه‌ها فراخواني اعلام کرديم که در نهايت 1682 اثر و به‌ صورت ايميل و 700 مورد به‌صورت دستي ارسال شد که با رأي هيات داوران از 23 اثر برتر تجليل شد.

ساختمان‌هايمان با هيچ مکتبي سازگار نيست

شهردار قزوين با يادآوري اينکه يک سال و نيم پيش کتابي به‌صورت مشترک با آقاي قرائتي تهيه شد که بسيار ارزشمند بود و با تيم 15 نفره مهندسي به‌تمامي احاديث، آيات قرآني، روايات و آموزه‌ها در خصوص شهر، تک بناها، کوچه‌ها، شهر وظايف مسلمانان نسبت به يکديگر در اين کتاب اشاره شد، تأکيد کرد: نتيجه غفلت از اين موارد آن است که امروز ساختمان‌ها با هيچ مکتبي سازگار نيست و افرادي که در دوران دانشجويي در دانشکده‌ها آموزه‌ها را دريافت نکرده‌اند، امروز به‌ عنوان اساتيد در حال تدريس هستند.

وي ادامه داد: تلفيق مکاتب و معماري‌هاي کشورهاي ديگر با ايده‌هاي ذهني، اکنون ساختمان‌هايي را به وجود آورده است که هيچ‌گونه همگوني با ساختار شهرهاي تاريخي و اسلامي ندارد.

نصرتي با بيان اينکه مجمع به دنبال آن است که در جايگاه شکوفايي شهري، شهري متعالي با ويژگي‌هاي اسلامي را به وجود آورد، تصريح کرد: اين موضوع در حد شعار است، زيرا با قوانين و مقرراتي که در ايران و ديگر شهرهاي اسلامي وجود دارد اين ادعا را مي‌توان به‌ مرور زمان به نتيجه رساند اما با حفظ بافت‌هاي تاريخي و شهرهاي تاريخي.

جاده ابريشم بسيار ارزشمند است

رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي همچنين درباره پيامدهاي برگزاري اجلاس شهرداران راه ابريشم بر اقتصاد ايران گفت: جاده ابريشم در حال حاضر براي ايران بسيار ارزشمند شده است و طي سفر رئيس‌جمهور چين با تيم همراهشان به ايران 17 تفاهم‌نامه امضا شد که بسياري از تفاهم‌نامه‌هاي تأثيرگذار آن، مرتبط با جاده ابريشم بود.

 

وي ادامه داد: سفرهايي که بين دو دولت صورت گرفته، نشان مي‌دهد موضوع جاده ابريشم براي ايران و به‌خصوص دولت چين بسيار بااهميت است.

نصرتي با اشاره به اينکه در سپتامبر 2016 يا شهريورماه 1395 اجلاس جاده ابريشم در شهر قزوين با 200 شهر عضو برگزارمي‌شود، خاطرنشان کرد: در اتحاديه شوراي همبستگي آبي و خاکي که در وزارت اقتصاد و بازرگاني دولت چين تشکيل‌شده شهر قزوين به نمايندگي از ايران به‌عنوان يازدهمين عضو هيأت مؤسس است و در هيأت مديره و هيأت رئيسه و انتخابات آن ورود پيدا کرده است.

شهردار قزوين با بيان اينکه به نظر مي‌رسد با دبيرخانه دائمي که براي جاده ابريشم در شهر قزوين راه‌اندازي شده بتوانيم نقش مؤثري براي اهداف و مأموريت‌هاي خود در سرفصل جاده ابريشم داشته باشيم، عنوان کرد: بابت اين موضوع جلساتي در مجلس، وزارت امور خارجه و وزارت کشور و ساير وزارتخانه‌هاداشته‌ايم و اميدواريم اين محور و کمربند جاده ابريشم بتواند فضايي لازم را از نگاه اقتصادي، جذب گردشگر، معرفي ايران و ارتباطات فرهنگي که مهم‌ترين موضوع است، داشته باشد.

وي با يادآوري اينکه در خردادماه امسال در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شد که کشور ايران بايد نقش اساسي در منطقه و محور جاده ابريشم در موضوعات فرهنگي داشته باشد تأکيد کرد: بحث تبادل فرهنگي در موضوع جاده ابريشم بسيار بااهميت است و شهر قزوين به‌عنوان ميزبان و مقر دبيرخانه دائمي اقدامات مؤثري انجام خواهد داد.

 

تصاویر مرتبط