8/6/2015

ظاهري، رئيس کارگروه "قزوين+20":

بيانيه ترويج فرهنگ دوچرخه‌سواري در شهر قزوين تهيه شد

علي حسن ظاهري، رئيس کارگروه "قزوين+20" گفت: بيانيه ترويج فرهنگ دوچرخه‌سواري در شهر قزوين از سوي کارگروه "قزوين+20" تهيه و براي انجام اقدامات لازم به شهرداري و ديگر دستگاه هاي اجرائي شهر تقديم خواهد شد.

 

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ ظاهري در پنجمين جلسه از ششمين دوره کارگروه "قزوين +20" افزود: راه‌اندازي استوديو راديويي شهر شهرداري قزوين از اقدامات ارزشمند فرهنگي بود که از سوي شهرداري قزوين صورت گرفت و بايد از اين مجموعه براي ترويج فرهنگ دوچرخه سواري استفاده بيشتر شود.
 
شهروزي، عضو کارگروه "قزوين+20" با اشاره به متن بيانيه ترويج فرهنگ دوچرخه سواري در شهر قزوين که به توسعه اجتماعي اشاره کرده است، گفت: در اين بيانيه پيشنهاد مي‌شود دوچرخه سواري در توسعه زندگي سالم شهري به جاي توسعه اجتماعي جايگزين شود.
 
وي اضافه کرد: زيرا دوچرخه زندگي سالم شهري را به ساکنان شهر در زيست شهري هديه مي‌دهد و اگر بتوان به سمتي رفت که دوچرخه سواري روان و عادي شود و همکاران شهرداري هم در برنامه هاي خود اين امر را لحاظ کنند قسمتي از سلامت جامعه را هم تامين کرده‌ايم.
 
هدايت‌فر ، عضو کارگروه "قزوين+20" نيز در اين جلسه با بيان اينکه اولويت اول کميته عمران شهري اين کارگروه بحث حمل و نقل عمومي مي‌باشد، گفت: احداث سايه‌بان براي محل توقف دوچرخه بر سر تقاطع‌ها در شرايط آفتابي و يا در زمستان، مناسب سازي مسير عبور دوچرخه سواري به طور مثال مسير حرکت در ميدان‌ها که دوچرخه نمي تواند تردد کند و تامين فضاي پارکينگ دوچرخه در مراکزي که مي‌خواهند ايجاد شوند از موضوعات مطرح شده براي ترويج دوچرخه‌سواري در اين کميته است.
 
وي افزود: سازمان اتوبوسراني حداقل در سال 15 ميليارد تومان و در ماه حدود يک ميليارد و دويست ميليون تومان از شهرداري يارانه دريافت مي‌کند، يعني شهرداري حداقل ماهيانه يک ميليارد و دويست ميليون تومان براي جابجايي مسافر يارانه مي‌دهد و در اين راستا پيشنهاد ميکنم که درصدي از اين يارانه به ترويج فرهنگ دوچرخه سواري اختصاص پيدا کند.
 
هدايت‌فر بيان کرد: برخي از اعضاء کارگروه پيشنهاد وام داده‌اند اما پيشنهاد من يارانه است به طور فرضي اگر 20 درصد هزينه خريد دوچرخه را شهرداري به صورت يارانه تقبل کند ما بتوانيم قسمتي يا گروهي يا تعدادي از اتوبوس سوار ها و تاکسي سوار ها را دوچرخه سوار کنيم و اين کار مهم و ارزنده اي خواهد بود.
 
هدايت‌فردر رابطه با ايجاد درآمدهاي پايدار شهري گفت:  در ده سال گذشته به امکانات اين شهر اضافه شده اما به همين نسبت بايد ارزش افزوده هم اضافه شود که در چند سال اخير اتفاق قابل توجهي نيفتادهاست.
 
ماجدي، عضو کارگروه "قزوين+20"  گفت: در زمينه ترويج فرهنگ دوچرخه‌سواري بايد يک تغيير نگاه داشته باشيم و اين تغيير نگاه هم اين است که به جاي استفاده از اتومبيل به سمت عابر پياده، دوچرخه و سيستم حمل و نقل عمومي حرکت کنيم.
 
وي ادامه داد: بيشتر کشور‌ها داراي آيين نامه در رابطه با دوچرخه و مسير دوچرخه هستند که متاسفانه ما در ايران چنين آيين نامهاي را نداريم.
 
ماجدي بيان کرد: ما در روستاها و حتي شهرهاي جديد با پديده‌اي مواجه هستيم که هيچ فضايي براي پيادهروي در نظر گرفته نشده است هر چند ترافيک و خودرو چنداني هم وجود ندارد اما نگاه ماشين محور  وجود دارد.
 
وي تاکيد کرد: اگر براي ترويج فرهنگ دوچرخه سواري جدي هستيم بايد يک آيين‌نامه دوچرخه تهيه شود.
 
ماجدي با بيان اينکه امروزه در شهرها به سيستم ريلي توجه بيشتري مي‌شود، گفت: از مزيت‌هاي اين سيستم ايمني، قابليت جايجايي تعداد بالاي مسافر، ايجاد آلودگي کمتر و يکي ديگر از مزيت هايش اينکه وزارت راه و شهرسازي مورد توجه قرار داده و يارانه هايي را به آن اختصاص داده است.
 
وي تاکيد کرد: شهر قزوين هم بايد بيشترين توجهش به سيستم حمل و نقل ريلي باشد.
 
کرمي، عضو کارگروه "قزوين+20" در ادامه اظهار کرد: در بيانيه فقط به دوچرخه اشاره شده است بهتر مي‌باشد به انواع ساير وسايل مانند موتورهاي سه چرخ، موتورهاي برقي و شارژي و ... نيز اشاره شود.
 
وي گفت: در بيانيه تهيه شده اشاره شود که دوچرخه براي همه اقشار جامعه مناسب است و لزوما يک وسيله براي اقشار کم درآمد نمي‌باشد.
 
پايان پيام
 
 
 
 


 

related images