پنجشنبه ۱۳۹۴/۰۵/۱۵

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛

فرهنگ‌سازي و آموزش تفکيک زباله در مهدهاي کودک شهر قزوين

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: براي اينکه بتوانيم ميزان مشارکت شهروندان را درباره تفکيک در مبداء و جداسازي پسماند خشک از تر افزايش دهيم،مهدهاي کودک شهر قزوين از سوي گروه‌هاي نمايش، مناسب با سن کودکان مورد آموزش قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري افزود: سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين در راستاي اجراي طرح آموزش مهدهاي کودک و مراکز آموزشي نسبت به اجراي نمايش باموضوع بازيافت با محوريت فرهنگسازي، اهميت مقوله تفکيک زباله از مبدا و جداسازي پسماند خشک از تر اقدام کرد.
 
وي افزود: تدوين برنامه هاي آموزشي در چنين دوراني بسيار ضرورت دارد و نقش اين دوران در تحکيم پايه و اساس تربيتي و آموزشهاي بعدي از اهميت بسياري برخوردار است.
 
اين مسئول اضافه کرد:همکاري مردم در اجراي برنامه هاي مختلف اجتماعي، زيست محيطي و بهداشتي، منجمله مديريت  پسماند از عوامل اثرگذار در اجراي صحيح و کاهش هزينه ها و همچنين نهادينه شدن فرهنگ صحيح برخورد مردم با پسماندها از جمله تفکيک در مبداء و حفظ هر چه بيشتر بهداشت محيط زيست مي باشد از اين رو فرهنگ سازي و آموزش عمومي شهروندان از اولويت ويژه اي برخوردار است.
 
وي افزود:ارائه آموزش هاي عمومي و افزايش سطح فرهنگ و آگاهي شهروندان به تدريج باعث کاهش ميزان توليد زباله و صرفه جويي در مصرف منابع شده و از طرفي ميزان تفکيک پسماندها در مبادي توليد افزايش خواهد يافت که اين امر به نوبه خود باعث کاهش هزينه ها، از جمله  جمع آوري و حمل و نقل پسماندها، خواهد شد.
 
مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين  ضمن بيان اين که جلب مشارکت شهروندان براي حفظ محيط زيست يکي از رويکردهاي مديريت شهري است گفت: در راستاي آموزش، فرهنگ سازي و ارتقاء سطح دانش شهروندان در تفکيک در مبداء و کاهش توليد زباله  برنامه هاي متنوعي در مهد هاي کودک ومراکزآموزشي برگزار مي شود.
 
منتظري اصلاح رفتارهاي اجتماعي شهروندان را با ارائه آموزش و الگوهاي مناسب براي جداسازي پسماند خشک از تر در مبداء توليد را از مهمترين رويکردهاي اين برنامه‌ها دانست و تصريح کرد: برگزاري برنامه‌هاي آموزشي و اطلاع‌رساني با مضامين آموزش مضرات بهداشتي و زيست محيطي در مهدهاي کودک و مدارس ابتدايي به همراه اجراي برنامه‌هاي هنري و توزيع کتاب و پک‌هاي آموزشي، برگزاري برنامه‌هاي شاد و متنوع آموزشي در قالب نمايش، کاردستي و نقاشي از مهمترين برنامه‌هايي است که از ابتداي سال 94 آغاز شده و تا پايان سال ادامه خواهد داشت.
 
منتظري آموزش طرح تفکيک زباله از مبدأ‌ در مهدهاي کودک در سال 94 را از جمله برنامه‌هاي مهم سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين عنوان کرد و يادآور شد: اين طرح در سال جاري در رده‌هاي سني مختلف و در مراکز آموزشي مختلف اجرا مي‌شود به طوري که تاکنون بخشي از مهد کودک‌هاي سطح شهر با برنامه هاي گروه‌هاي نمايشي در مورد تفکيک زباله از مبدا آموزش ديده‌اند و مابقي اين مهد کودک‌ها با ادامه همين روند در طول سال تحت آموزش قرار خواهند گرفت.
 
وي افزود: در همين راستا برنامه‌هاي آموزشي متنوعي از جمله کارگاه‌هاي آموزش مشارکتي در محلات براي زنان خانه دار، کارگاه هاي آموزش و مسابقه سازه نجات تخم مرغ با مواد بازيافتي در سطح محلات و براي نوجوانان، آموزش چهره به چهره تفکيک در مبداء و کاهش توليد زباله به 750 نفر در محلات شهر، ارائه آموزش‌هاي لازم در رابطه با لزوم جداسازي پسماند خشک از تر در مساجد از طريق طلاب حوزه علميه ،ارائه مطالب آموزشي در نشريات، صدا و سيما و مکان‌هاي تبليغاتي در  شهر به اجرا گذاشته شده که در طول سال افزايش نيز خواهد يافت.
 
منتظري در پايان تاکيد کرد: برنامه‌هاي آموزشي اين توانايي را در افراد ايجاد مي کند که علم خود را گسترش داده و مهارت‌هاي خود را بيشتر کنند از اين رو لازم است آموزش‌ها متناسب با نيازهاي امروز جامعه صورت گيرد.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط