شنبه ۱۳۹۴/۰۵/۰۳

عرشيان، مديرعامل سازمان ترافيک شهرداري قزوين خبر داد؛

افزايش 45 درصدي تقاضاي پارک حاشيه‌اي در معابر شهر قزوين

اسماعيل عرشيان، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين از افزايش 45 درصدي تقاضاي پارک حاشيه اي در معابر سطح شهر تا سال آينده خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين، اسماعيل عرشيان افزود: براساس مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيک مجموعه شهري قزوين با ادامه روند فعلي ميزان تقاضاي ساعت اوج پارک حاشيه اي در معابر شهر قزوين در سال 95، 45 درصد افزايش پيدا مي کند و اين افزايش در سال 1405 به 105 درصد مي رسد.
 
وي با اشاره به اهداف قيمت گذاري فضاهاي پارک اضافه کرد: يکي از اهداف قيمت گذاري فضاهاي پارک تغيير الگوي سفر و از جمله تغيير وسيله سفر است.
 
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوينادامه داد: با تغيير قيمت فضاهاي پارک موجود در سطح شهر قطع يقين مشکلاتي از قبيل کمبود فضاي پارک، دوره زماني کمبود فضاي پارک و حتي مدت زمان پارک نيز کاهش چشمگيري پيدا مي کند.
 
عرشيان عنوان کرد: از سوي ديگر ارزش گذاري روي پارکينگ حاشيه اي باعث انصراف شهروندان از آوردن وسيله نقليه به مرکز شهر و رونق حمل و نقل عمومي مي شود.
 
وي با تأکيد بر لزوم محاسبه قيمت واقعي استفاده از خدمات پارک حاشيه اي تصريح کرد: بنابراين بايد با در نظر گرفتن شرايط ترافيکي و هندسي معابر اصلي سطح شهر و با توجه به قيمت منطقه اي املاک و هزينه هاي ساخت و بهره برداري، نسبت به محاسبه قيمت واقعي استفاده از خدمات پارک حاشيه اي اقدام کرد.
 
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين گفت: از يک سو بايد با اعمال راهکارها و سياست هاي مديريتي مناسب به طور تدريجي قيمت هاي موجود را افزايش داده و از طرف ديگر با توسعه پارکينگ هاي غير حاشيه اي ميزان تمايل به استفاده از پارکينگ حاشيه اي را کاهش داد.
 
عرشيان اظهار کرد: با توجه به پيشنهاد دفتر حمل و نقل و دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي ترافيک شهرهاي کشور لازم است قيمت گذاري واحد پارکينگ هاي حاشيه اي به علت سهولت دسترسي و راحتي استفاده حداقل 20 درصد از قيمت واحد پارکينگ هاي عمومي بيشتر باشد.
وي خاطرنشان کرد: همچنين قيمت گذاري پارک بايد به گونه اي تنظيم شود تا هزينه سفر با وسيله نقليه شخصي بيش از قيمت حمل و نقل همگاني به منطقه مورد نظر شده و از طرفي هر چه براي استفاده از سواري شخصي در محدوده مرکزي شهر محدوديت هاي بيشتري در نظر گرفته شود، استفاده از اين شيوه حمل و نقلي در اين محدوده کاهش مي يابد.
 
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين بيان کرد:  بر اين اساس در مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافيک مجموعه شهري قزوين نيز علاوه بر توجه به کمبود عرضه پارکينگ سعي شده است پيشنهاد احداث پارکينگ در نواحي مرکزي شهر ارائه نشود زيرا احداث آن در اين نواحي باعث افزايش سفر با سواري شخصي به اين نواحي و افزايش تراکم، شلوغي و به دنبال آن هزينه هاي حمل و نقل در شهر مي شود.
 
عرشيان يادآور شد: بنابراين با تعيين مرزهاي محدوده مرکزي شهر و با امکان نظر به لزوم ايجاد انگيزه سرمايه گذاري در زمينه احداث پارکينگ هاي عمومي و جبران هزينه هاي مربوط به مديريت پارکينگ ها پيشنهاد مي شود به منظور کاهش استفاده از وسايل نقليه شخصي در محدوده مرکزي شهر تعرفه پارکينگ هاي روباز، مسقف، مكانيزه و موتور سيكلت واقع در داخل محدوده تعيين شده تا 30 درصد بيشتر از تعرفه پارکينگ هاي خارج محدوده مرکزي باشد.
 
پايان پيام/

 

تصاویر مرتبط