یکشنبه ۱۳۹۵/۰۲/۲۶

نوري، مدير پروژه دهکده طبيعت بوستان ملي باراجين قزوين:

دهکده طبيعت قزوين دانشگاه محيط‌زيست مي‌شود

رضا نوري، مدير پروژه دهکده طبيعت بوستان ملي باراجين قزوين گفت: راه اندازي مرکز تحقيقات و دانشگاه محيط زيست عالي‌ترين هدف احداث دهکده طبيعت است.

 

مدير پروژه دهکده طبيعت بوستان ملي باراجين قزوين در مورد چگونگي احداث دهکده طبيعت در قزوين گفت: قبل از احداث دهکده 99 درصد حيوانات موجود در دهکده طبيعت در خانه شخصي من در کرج نگهداري مي‌شدند.


رضا نوري ادامه داد: من به همراه همسرم گونه‌هاي مختلف حيوانات را در خانه خود نگهداري و مداوا مي‌کرديم. در واقع خانه ما پناه حيوانات زخمي بود. در ادامه، کار به جايي رسيد که سازمان حفاظت از محيط زيست نيز اجازه نگهداري حيوانات وحشي را براي ما صادر کرد. 700 تا 800 گونه حيوان در خانه ما زندگي مي‌کردند؛ از کروکوديل گرفته تا انواع خزندگان و حيوانات درنده و وحشي.


اعلام آمادگي براي ساخت دهکده


وي افزود: بررسي متروي قزوين بهانه آشنايي من با قزوين بود؛ وقتي براي بررسي راه‌اندازي مترو به قزوين آمدم، از طرف شهرداري پيشنهاد احداث دهکده طبيعت به من داده شد. قبول اين پيشنهاد و جابه جا کردن خانواده به همراه بچه هايم و800 گونه حيوان کار ساده‌اي نبود، اما پس از بررسي پتانسيل‌هاي گردشگري قزوين، مشاهده فضاي باراجين و... ترديد را کنار گذاشتم و آمادگي خود را براي احداث دهکده اعلام کردم.

مدير پروژه دهکده طبيعت بوستان ملي باراجين قزوين با تأکيد بر تفاوت اساسي  دهکده با باغ وحش توضيح داد: من صد در صد با باغ وحش مخالف هستم. احداث دهکده نه براي زنداني کردن بلکه براي ايجاد فضايي بزرگتر براي حيواناتي بود که در خانه با کمک همسرم به مداواي آنها پرداخته بوديم؛ حيواناتي که ديگر امکان بازگشت به طبيعت و زندگي در زيستگاه خود را نداشتند.

 رضا نوري افزود: واقعيت اين است که اگر ميان حيوانات مداوا شده، حيواني توانايي زندگي در حيات وحش را داشته باشد، هرگز به اهلي کردن و نگهداري آن حيوان در دهکده نمي‌پردازيم. به عبارت ديگر سياست ما در دهکده بر اين قرار دارد که حيوانات درمان شده‌اي که امکان زندگي در طبيعت را دارند به زيستگاه خود برگردانيم و براي حيواناتي که امکان زندگي در حياط وحش را از دست داده اند، در دهکده، زيستگاهي نزديک به حياط وحش فراهم سازيم. زيستگاهي که از انقراض گونه‌هاي مختلف حيوانات جلوگيري کند و ادامه زندگي را براي آنها ممکن سازد.


نمايش دوستي با حيوانات


وي يکي از اهداف دهکده را نمايش ارتباط دوست داشتني خود با حيوانات بيان کرد و گفت: اين دهکده فرصتي فراهم مي‌کند تا شکاف ميان مردم، حيوانات و طبيعت پر شده و فرهنگ ارتباط به حيوانات در ميان شهروندان نهادينه شود. اکنون به دليل سبک زندگي ماشيني مردم با طبيعت فاصله گرفته‌اند و کودکان هيچ شناختي از حيوانات ندارند، امري که به افزايش دامنه بيماري‌هايي مانند انواع سرطان ها، بيماري‌هاي روان وآلزايمر منجر شده است.

رضا نوري در مورد فازهاي مختلف دهکده طبيعت توضيح داد: در 3 سال گذشته 3 فاز از دهکده تکميل شده است. فاز اول مربوط به آوردن آب و گاز به منطقه و ساخت زيستگاه حيوانات مزرعه و پرندگان بود، در فاز دوم باغ پرندگان شکاري، فضاي نگهداري خزندگان و نشخوار کنندگان کوهي فراهم شد و در فاز سوم به تکميل آکواريوم، آمفي تئاتر و مدرسه طبيعت پرداختيم.

راه‌اندازي دانشگاه محيط زيست


وي با تأکيد بر هدف فراهم سازي بستر تحقيقات در دهکده طبيعت در رابطه با فازهاي ديگر دهکده توضيح داد: در فازهاي بعدي در مساحتي به ابعاد 40 هکتار گوشتخواراني مانند يوزپلنگ، گرگ‌، شير و پلنگ در فضاي باز نگهداري خواهند شد، به طوري که مردم بتوانند با ماشين از نزديک با اين حيوانات ارتباط داشته باشند.

وي ادامه داد: راه اندازي مرکز تحقيقات و دانشگاه محيط زيست عالي ترين هدف احداث دهکده طبيعت است. مرکز و دانشگاهي که در آن دانشجويان به مطالعه زنده روي گونه‌هاي مختلف حيوانات بپردازند و دامپزشکان حوزه حيات وحش تربيت شوند. دامپزشکاني که در مورد بازگرداندن شير آسيايي و شاهين‌ها به ايران برنامه داشته باشند.

رضا نوري گفت: راه‌اندازي بيمارستان حيات وحش و تاسيس بيمارستان سيار در نقاط مختلف کشور براي انتقال حيوانات آسيب ديده، از سوي بالگرد به بيمارستان دهکده از ديگر برنامه‌ها براي آينده دهکده طبيعت است.


گره خوردن زندگي انسان با طبيعت


مدير پروژه دهکده طبيعت بوستان ملي باراجين قزوين گفت: بازگشت به طبيعت و محافظت از گونه‌هاي مختلف حيوانات را تنها راه نجات زندگي انسان بيان مي‌کند و مي‌گويد: اگر شهروندان قزويني کمي تامل داشته باشند، متوجه مي‌شوند، قاچاق شاهين‌هاي ايراني، تعداد دارکوب‌ها و جوندگان را افزايش داد. با افزايش تعداد جوندگان تعداد بسياري از درختان بادام و پسته قزوين از بين رفتند.

وي افزود: حال اگر به فکر نباشند پس از انقراض حيات وحش و مختل شدن چرخه زيست حيوانات، نوبت به انقراض و از بين رفتن حيات سالم انسان‌ها نيزخواهد رسيد. به عبارت ديگر، انقراض حيوانات در نهايت به نابودي حيات انسان‌ها منجر خواهد شد. بي تفاوت بودن نسبت به انقراض و از دست رفتن گونه‌هاي مختلف حيوانات برابر با خودکشي است. تا دير نشده است به خودمان بياييم، در چرخه حيات، سرنوشت ما با طبيعت و زندگي حيوانات گره خورده است.

 

 

تصاویر مرتبط