سه‌شنبه ۱۳۹۵/۰۲/۲۱

نصرتي، شهردار قزوين و رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي:

دومين اجلاس جهاني "شهر هاي اسلامي"در دوحه قطر برگزار مي‌شود

مسعود نصرتي، شهردار قزوين و رئيس مجمع‌ جهاني شهرهاي اسلامي گفت: دومين اجلاس جهاني "شهر هاي اسلامي" پايان سال‌جاري در دوحه پايتخت قطر برگزار مي‌شود.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ مسعود نصرتي در حاشيه آيين افتتاح دبيرخانه "خانه ملل" مجمع جهاني شهرهاي اسلامي در خانه تاريخي آل ياسين کاشان با اشاره به تقاضاي چند کشور براي برگزاري اين اجلاس افزود: نخستين اجلاس جهاني شهر اسلامي با حضور سفيران 23 کشور اسلامي در شهريور ماه سال 92 در قزوين برگزار شد و قرار بود دومين اجلاس در بغداد برگزار شود که به دليل برخي شرايط اين شهر، اين امر محقق نشد و اجلاس بعدي مقرر شد در دوحه قطر برگزار شود .

 وي بيان کرد: مجمع جهاني شهرهاي اسلامي پنج سال در يکي از اجلاس‌هاي خود تصميم به برگزاري اجلاس‌هاي دوسالانه‌اي با عنوان اجلاس(شهرهاي اسلامي) گرفت.

رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي در ادامه با اشاره به برخورداري کاشان از ويژگي خانه هاي اسلامي با نوع ساخت و شرايط ويژه آن توسط گذشتگان براي نسل امروزي گفت: وجود 800 خانه تاريخي شناسايي شده در اين شهرستان که 130 باب از اين خانه‌ها در برنامه مرمت و احيا قرار دارد جذابيت ويژه‌اي را براي شهرهاي اسلامي به عنوان دبيرخانه "خانه ملل" دارد.

نصرتي، با تاکيد بر شرح وظايفي براي معرفي اين نوع خانه‌ها به عنوان محلي براي سکونت در شهرهاي اسلامي گفت: موضوعيت اين خانه‌ها مي‌تواند در سطح کشور تعميم داده شود تا از اين روش در جايگاه‌هاي آموزش شهري مهندسين شهرسازي و معماري، دانشگاه‌ها، دانشمندان علوم ديني، و مجريان  شهري استفاده و الگوبرداري کنند.

وي افزود: اين کارشناسان با  استفاده و الگوبرداري از اين مطلب بايد ببينند چگونه شرايط گذشته را با نسل امروزي مي‌توانند منطبق کنند تا با اين انطباق گيري و شرايطي نظير خانه‌هاي موجود در شهر کاشان بوجود بياورند.

نصرتي گفت: استقرار دبيرخانه دائمي خانه ملل شهرهاي اسلامي در کاشان، با تلاش‌هاي شهردار کاشان و نگاه فراملي وي بر اساس پروتکل سه جانبه ميان مجمع جهاني شهرهاي اسلامي (WAIC)، بنياد جهاني رهبران شهري (ICL) و شهرداري کاشان سال گذشته در اجلاس شهرداران با موضوع شکوفايي شهري در دفتر سازمان ملل اجلاس وين به امضا رسيد.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط