یکشنبه ۱۳۹۴/۱۲/۱۶

از سوم تا 12 فروردين ماه 95؛

پنجمين جشنواره بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز در قزوين برگزار مي شود

مديرعامل سازمان فرهنگي و ورزشي شهرداري قزوين گفت: پنجمين جشنواره بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز همزمان با نوروز 95 از سوم تا 12 فروردين ماه در مجموعه تاريخي سعدالسلطنه برگزار مي شود.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛سعيد وزيري نژاد در جمع خبرنگاران رسانه هاي گروهي استان قزوين افزود: معرفي قزوين در سطح ملي و بين المللي، ترويج بازي هاي بومي و محلي در بين کودکان امروز، حمايت از توليد اسباب بازي بومي و معرفي مجموعه تاريخي سعدالسلطنه به عنوان نماد و هويت قزوين به شهروندان از جمله اهداف برگزاري اين جشنواره مي باشد.

وي اظهار داشت: پنجمين جشنواره بين المللي بازي و اسباب بازي كودكان ديروز و امروز در وسعتي در حدود 2 هكتار به مدت 10 روز در مجموعه تاريخي سعدالسلطنه برگزار مي شود، در اين جشنواره 100غرفه آموزشي، فرهنگي،كارگاهي و فروشگاهي و همچنين 50 برنامه جنگ و استيج با حضور عروسک‌هاي خان‌بابا و حاجي فيروز برگزار مي‌شود.

اين مسئول خاطرنشان کرد:قصه‌گويي پدران،مادران ايراني و خارجي از ديگر برنامه اين جشنواره مي باشد که از کشورهايي همچون سوريه، عراق، يمن و چين در پنجمين جشنواره بين المللي بازي و اسباب بازي كودكان ديروز و امروز حضور دارند.

 مديرعامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين افزود:در جشنواره پنجم، اسباب بازي‌هاي قديمي 30 کشور ديگر در کنار اسباب بازي هاي قديمي کهن شهرمان به نمايش گذاشته خواهد شد، همچنين قريب 100 بازي بومي و محلي براي معرفي بازي هاي بومي به کودکان امروز پيش بيني شده است.

وزيري نژاد اضافه کرد: همچنين در اين جشنواره غرفه ها و كارگاه هايي با موضوعاتي نظير آموزش نقاشي، عروسک هاي نمدي، تخم مرغي و جورابي، بازي پازل با موضوع ابنيه تاريخي شهر، بازي و خلاقيت، نمايش اسباب بازي مقوايي، عروسک هاي بافتني قزوين و ساير استان ها، بازي هاي فكري، اتاق آيينه، مسابقه ساخت موشک كاغذي، آسمان نماز، بازي هاي رايانه اي ايراني، مسابقات تفريحي و ورزشي پيش بيني شده است.

رونمايي از موزه مجازي اسباب بازي در قزوين

مديرعامل سازمان فرهنگي و ورزشي شهرداري قزوين از رونمايي موزه مجازي اسباب بازي در پنجمين جشنواره بين المللي بازي و اسباب خبر داد و گفت:استان قزوين با 360 قطعه اسباب بازي تنها موزه حقيقي اسباب بازي هاي قديمي کشور محسوب مي شود و براي اينکه اين موزه به سطح ملي و بين المللي ارتقا يابد رونمايي از موزه مجازي در دستور کار قرار گرفت.

وي اضافه کرد: در بحث موزه مجازي سايتي طراحي شده است و هر كس در هر نقطه از كشور و حتي خارج از كشور مي تواند عكسي از اسباب بازي قديمي خود را بارگذاري كند كه با توجه به عمر و قدمت اسباب بازي و تائيد سازمان، اين اسباب بازي به نام فرد به نمايش درمي آيد و اينگونه همزمان صاحب گنجينه اي از اسباب بازي هاي قديمي هستيم كه مردم مي توانند به واسطه آن خاطرات گذشته خود را مرور كنند.

بازديد 400 هزار گردشگر از مجموعه تاريخي سعدالسلطنه طي چهار دوره برگزاري جشنواره

وي اظهار داشت: طي چهار دوره برگزاري جشنواره بين المللي بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز، نزديک به 400 هزار نفر از گردشگران داخلي و خارجي از مجموعه تاريخي سعدالسلطنه بازديد کردند كه برگزاري اين جشنواره به معرفي قزوين و اين فضاي تاريخي كمك كرده است.

 وزيري نژاد افزود:صنعت گردشگري يکي از صنعت‌هاي موفق و کارآفرين در جهان بوده که جشنواره ملي و بين‌المللي بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز تا کنون موفق به جذب گردشگران بي‌شماري به استان قزوين شده است.

اين مسئول تصريح کرد: جشنواره ملي و بين‌المللي بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز در سطح کشور بي‌نظير بوده و در نخستين سال برپايي برند اين جشنواره با نام «قزوين» با حضور معاونت ميراث فرهنگي کشور ثبت شد.

وي افزود: جشنواره بازي و اسباب بازي با اين وسعت و تنوع در کشور بي نظير است و اجراي برنامه هاي متنوع و شاد، معرفي بازي هاي بومي محلي، انتشار دو جلد کتاب با تيراژ پنج هزار نسخه از کارهاي ارزشمندي است که در اين جشنواره اجرا شده است.

وزيري نژاد بيان کرد: با استفاده از مشارکت مردمي و استفاده از تشکل هاي بخش خصوصي زمينه ترويج آداب و رسوم کهن و بازي هاي بومي محلي در استان فراهم شده است.

تبديل جشنواره بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز به يک برند ملي

وي تصريح کرد: جشنواره اسباب بازي در قزوين مي تواند در جذب گردشگر داخلي و خارجي موثر باشد و به رونق اقتصادي استان و تقويت نشاط و شادابي استان کمک کند.

وزيري نژاد اظهار کرد: حجم اسباب بازي هاي ارائه شده، تنوع برنامه هاي فرهنگي، هنري و آموزشي و فضاي زيباي آن از ويژگي هاي مهمي است که مي تواند اين جشنواره را به يک برند ملي تبديل کند.

اين مسئول خاطرنشان کرد: براي جشنواره امسال 250 ميليون تومان اعتبار در نظر گرفته شده و با صرفه جويي حدود 50 درصدي هزينه ها نسبت به سالهاي قبل ولي از کيفيت کار چيزي کم نشده است.

وي در پايان افزود:در برگزاري پنجمين جشنواره بازي و اسباب بازي دستگاه هايي نظير شهرداري قزوين، شوراي اسلامي شهر قزوين، استانداري، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان، صدا و سيما و دانشگاه علوم پزشكي همكاري دارند.

تصاویر مرتبط