سه‌شنبه ۱۳۹۵/۰۱/۰۳

پنجمين جشنواره بازي و اسباب بازي کودکان در قزوين افتتاح شد

پنجمين جشنواره بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز قزوين، صبح امروز، سوم فروردين ماه به دست فرزند، شهيد مدافع حرم، حجت اسدي در مجموعه تاريخي سعدالسلطنه قزوين افتتاح شد.

پنجمين جشنواره بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز  قزوين با حضور نصرتي، شهردار قزوين، اعضاي شوراي شهر، محمدي، نماينده مردم قزوين در مجلس، بيدخام، مديرکل امور بانوان و خانواده استانداري و حبيبي،معاون امور عمراني استانداري قزوين افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛وزيري نژاد،مديرعامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين گفت:حضور خانواده شهيد حجت اسدي، شهيد مدافع حرم در اين برنامه به همراه فرزندانشان يک اتفاق خرسند محسوب مي شود.

سعيد وزيري وزيري نژاد با اعلام اجراي برنامه هاي متنوع در اين جشنواره افزود: معرفي توانمندي هاي قزوين در سطح ملي و بين المللي يکي از اهداف مهم برگزاري جشنواره بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز است که به طور قطع در قالب چنين جشنواره هايي مي توان کهن شهر تاريخ را در رسانه هاي ملي و بين المللي معرفي کرد.

اين مسئول ترويج بازي هاي بومي و محلي در بين کودکان امروز،حمايت از توليد اسباب بازي بومي و معرفي مجموعه تاريخي سعدالسلطنه به عنوان نماد و هويت قزوين به شهروندان را ديگر اهداف برگزاري اين جشنواره عنوان کرد.

وزيري نژاد افزود:پنجمين جشنواره بين المللي بازي و اسباب بازي كودكان ديروز و امروز در وسعتي در حدود 2 هكتار به مدت 10 روز از سوم الي 12 فروردين ماه در مجموعه تاريخي سعدالسلطنه برگزار مي شود، در اين جشنواره 90 غرفه آموزشي، فرهنگي،كارگاهي و فروشگاهي با رويکرد کارگاهي – آموزشي برپا شده است.

وي از حضور 5 استان در جشنواره بازي و اسباب بازي براي اجراي بازي هاي بومي و محلي خبر داد و گفت: هنرمنداني از استان هاي قزوين، ايلام، خوزستان، گيلان و لرستان در اين جشنواره حضور مي يابند و با اجراي بازي هاي بومي و محلي خود براي بازديدکنندگان، شادي و نشاط را به آنها هديه مي دهند.

وزيري نژاد در ادامه از اجراي 75 برنامه جنگ و استيج در طول 10 روز جشنواره توسط گروه هاي مختلف هنري، تئاتر عروسکي ملي و استاني در حوزه کودک خبر داد و گفت:اجراي مسابقه محله، گروه هاي عروسکي، خان بابا، حامي، شهر فرنگ از جمله برنامه هاي پيش بيني شده در اين جشنواره است.

مديرعامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين از ديگر برنامه هاي پنجمين جشنواره بين المللي بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز به قصه گويي مادران و پدران ايراني و خارجي اشاره کرد و گفت: در بخش بين المللي اين جشنواره قصه گوياني از کشورهايي همچون سوريه، عراق، يمن، چين حضور دارند.

حضور  54 کشور در پنجمين جشنواره بازي و اسباب بازي قزوين

وزيري نژاد از حضور 54 کشور در پنجمين جشنواره بازي و اسباب بازي قزوين کودکان ديروز و امروز قزوين خبر داد و گفت: اين کشور ها با عروسک هاي شناسنامه دار و  متناسب با پوشش محلي کشورشان در پنجمين جشنواره بازي و اسباب بازي قزوين کودکان ديروز و امروز قزوين حضور يافته اند.

وي افزود:انگلستان،ايتاليا،فنلاند،آلمان،استراليا،يونان،مکزيک،اسپانيا،لهستان، فريقا،ژاپن،آمريکاي لاتين،تاجيکستان،هندوستان،چين،کره جنوبي،افغانستان،پاکستان از جمله کشورهايي هستند که عروسک هايشان در اين جشنواره به نمايش در مي آيد.

به گفته اين مسئول اين مجموعه نفيس فضاي خوبي را براي محققان در حوزه طراحي و توليد اسباب بازي  فراهم مي کند تا بتوانند موارد مورد نظر خودشان را دنبال کنندو همچنين اين مجموعه مي تواند براي خانواده ها و کودکان سرزمين ما جالب توجه باشد و مي توانيم فصل مشترک اسباب بازي ها را در کشور هاي همسايه مشاهده کنيم.

وزيري نژاد در ادامه از افتتاح موزه مجازي اسباب بازي ها قديمي خبر داد و گفت: با توجه به اينکه قزوين تنها استان داراي موزه حقيقي اسباب بازي با 360 قطعه اسباب بازي مي باشد، در اين موزه مجازي سعي شده است تا اسباب بازي هاي قديمي ساير نقاط کشور نيز به صورت مجازي در معرض ديد علاقه مندان قرار گيرد.

بازي هاي بومي - محلي استان هاي غربي کشور معرفي مي‌شود

مديرعامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين معرفي بازي هاي بومي و محلي استان‌هاي  قزوين، ايلام،خوزستان،گيلان و لرستان را از ديگر برنامه هاي پنجمين جشنواره بازي و اسباب بازي برشمرد و گفت:هنرمندان اين استان ها با اجراي بازي هاي بومي و محلي خود علاوه بر معرفي بازي هاي محلي استان خود، شادي و نشاط را به گردشگران و بازديد کنندگان هديه مي دهند.

اين مسئول اضافه کرد:معرفي بازي هاي بومي – محلي يکي از محورهاي اصلي جشنواره بين المللي بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز است،لذا حضور استان ها علاوه بر معرفي بازي هاي بومي نقاط مختلف مي تواند به جذابيت برنامه هاي جشنواره بيفزايد.

وي اظهار کرد: 100 بازي بومي و محلي شهر قزوين در اين جشنواره براي شهروندان و گردشگران به نمايش درخواهد آمد و کودکان امروز با بازي‌هاي کودکان ديروز آشنا خواهند شد، بازي هايي که بسياري از آنها به فراموشي سپرده شده است.

وزيري آموزش هاي شهروندي به کودکان را از ديگر برنامه هاي پنجمين جشنواره بين المللي بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز ياد کرد و گفت: اين آموزش ها در فضايي به وسعت 760 متر مربع در حياط بهشتيان صورت مي گيرد و مباحثي همچون تفکيک زباله از مبدأ، ترافيک، فضاي سبز، محيط زيست، هويت شهري و گردشگري به کودکان با استفاده از شيوه هاي خاص و کودکانه آموزش داده مي شود.

مديرعامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين با اشاره به اينکه طي چهار دوره برگزاري جشنواره بين المللي بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز نزديک به 400 هزار نفر از گردشگران داخلي و خارجي از جشنواره بازديد کردند، گفت: جشنواره امسال از جذابيت هاي بيشتري نسبت به سال هاي گذشته برخوردار است و با برنامه هاي متنوع تر و پربار تري ميزبان هموطنان از سراسر کشور و شهروندان خواهد بود.

جمع آوري اسباب بازي براي کودکان نيازمند در پنجمين جشنواره اسباب بازي قزوين

وي افزود: يکي از غرفه‌اي متفاوت اين جشنواره غرفه اهداي اسباب بازي براي کودکان محروم است که براي کودکان نيازمند راه‌اندازي شده تا افرادي که تمايل دارند اسباب بازي‌هاي خود را به اين غرفه اهدا کرده و شادي خود را در بين کودکان محروم تقسيم کنند.

وزيري نژاد با اشاره به انتشار دو جلد کتاب در طول چهار دوره برگزاري اين جشنواره با تيراژ 50 هزار نسخه و با موضوع بازي هاي بومي و محلي ايران و قزوين اظهار کرد: علاوه بر اين، برگزاري جشنواره بازي و اسباب بازي توانسته است در جهت حمايت از 30 توليدکننده اسباب بازي هاي بافتني و محلي در شهر قزوين مؤثر باشد.

وي اعتبار در نظر گرفته شده براي جشنواره امسال را 250 ميليون تومان اعلام کرد و گفت: با وجود صرفه جويي حدود 50 درصدي هزينه ها نسبت به سال هاي گذشته به هيچ عنوان از کيفيت کار کم نشده است.

گفتني است،جشنواره بين المللي بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز قزوين از سوم الي 12 فروردين ماه 95 از ساعت 16 تا 22 در مجموعه تاريخي – فرهنگي سعدالسلطنه واقع در خيابان امام خميني (ره) روبروي عبيد زاکاني برگزار مي شود.

 

تصاویر مرتبط